Universiteit Leiden Aandachtsapp

Beter begrijpend leren lezen

In samenwerking met onderzoekers van de faculteit van Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden ontwikkelde Zooma het eerste prototype van de 'Aandachtsapp'. Doel van de app is te detecteren wanneer kinderen hun aandacht verliezen tijdens het lezen en ze vervolgens te helpen beter begrijpend te leren lezen.

Faculteit der Sociale Wetenschappen

De faculteit van Sociale Wetenschappen benaderde Zooma om te helpen met de ontwikkeling van de experimentele 'Aandachtsapp' app. Erg interessant want Zooma werkt graag mee aan experimentele, technisch uitdagende projecten. Eerder werkten we ook mee aan het Kraken in Leiden onderzoek in samenwerking met wetenschappers van de faculteit der Geesteswetenschappen.

IMG-5985.jpeg

Hersenactiviteit meten

De headset stuurt de app (veel) ruwe data van hersenactiviteit binnen.

Schermafbeelding-2019-06-25-om-11.59.08.png

Android tablet app

Het prototype is allereerst alleen voor een specifieke Android tablet ontwikkeld.

Schermafbeelding-2019-06-28-om-14.31.17.png

Real-time connected

Tijdens het lezen houdt de app de aandachtsspanne continu in de gaten.

De aandachtsapp

Het doel van het prototype is door middel van een speciale headset de mate van aandacht te meten bij het lezen van teksten waar 'deep reading' vereist is om tot goed tekstbegrip te komen. De lezer krijgt een headset op die hersenactiviteit meet en zodra de aandacht van de lezer onder een bepaald minimum zakt geeft de app een signaal om de lezer weer bij de les te brengen.

Op dit moment wordt het prototype getest op studenten van de Universiteit. Uiteindelijk is het doel van de app te kunnen detecteren wanneer jonge kinderen hun aandacht verliezen tijdens het lezen en zo te kunnen verklaren waarom sommige leerlingen wel, en andere niet, goed (begrijpend) kunnen lezen. En vervolgens moet de app de leerlingen helpen door hen te helpen hun aandacht erbij te houden.

Jonge ouders

Natuurlijk erg mooi om betrokken te zijn bij dit project. Een aantal van de Zooma teamleden hebben zelf ook jonge kinderen en heel graag dragen wij bij aan een tool die kinderen helpt beter (begrijpend) leren lezen. We geloven sowieso erg in het gebruik van digitale / technologische hulpmiddelen in het onderwijs; voor zowel kinderen die achterlopen als voor kinderen die voorlopen.

aandachtsapp.png