9-4-2018

Blog: Deep Linking

Zooma experimenteert graag met de nieuwste technologische ontwikkelingen. Deep linking is één van die ontwikkelingen. Het maakt een directe link naar een pagina in een app mogelijk. Op het eerste gezicht niet zo bijzonder. In de praktijk een echte game-changer. In deze blog lees je waarom.

connecting-the-dots3.jpeg

Grenzen vervagen

De tijd dat we één medium gebruiken is voorbij. We gaan van laptop naar smartphone, van website naar app. En al die platforms sluiten steeds meer op elkaar aan. Dat is maar goed ook, want zo wordt onze gebruikerservaring een stuk beter. Deep linking helpt de grens tussen je apparaten en applicaties nog verder terug te dringen. Vanaf een website, doorgestuurde link of WhatsApp uitnodiging beland je in één keer op de juiste app pagina.

Mobile app deep links (vaak gewoon 'deep links' genoemd) openen een app in een specifieke contentpagina. Stel je hebt een mooie TV gezien in de Coolblue app en je wilt die delen met een vriend: je hoeft dan jouw vriend alleen de deep link te sturen en zijn Coolblue app opent direct in die specifieke pagina. Handig (en commercieel gezien super interessant)!

Hogere conversie

Marktonderzoek wijst uit dat de conversie onder app gebruikers drie keer hoger ligt dan onder website gebruikers. Het is dus logisch om bestaande klanten ook een app aan te bieden. Door deep linking toe te passen in je gehele marketingmix, maak je het gebruik van je app nóg gemakkelijker en aantrekkelijker. Daarmee verhoog je de kans dat interesse ook werkelijk tot actie leidt.

Denk bijvoorbeeld aan een autodealer, die een potentiële klant direct naar de juiste auto in een app linkt. Of een nieuwsapp die direct opent in het nieuwtje dat jij interessant vindt. Of een modezaak, waarmee je direct bij die exclusieve jeans uitkomt. En je kunt een deep link zelfs bepaalde functionaliteiten laten activeren of de deep link een speciale 'hidden' actiepagina in een app laten openen.

Experimenteren

Nieuwsgierig als wij zijn hebben wij al uitgebreid geëxperimenteerd met deep linking. Gewoon in onze eigen TimeSquare app. Een app waarin festivals een eigen gedeelte kunnen aanmaken met hun blokkenschema, artiesten en allerhande festival informatie. Deep linking maakt mogelijk dat festivals hun bezoekers direct naar hun eigen gedeelte in de TimeSquare app kunnen sturen. Bijvoorbeeld via een Facebook link. Inmiddels maken meer dan 100 festivals gebruik van de deep link functionaliteit in TimeSquare!

App nog installeren? Geen probleem!

De deep linking techniek is vooral interessant omdat zelfs na de eerste installatie van een nieuwe app de deep link nog steeds de juiste pagina in de app opent. Magie! :-) We kunnen het uitleggen, maar bekijk vooral het TimeSquare voorbeeld hieronder.

Deep-linking-voor-blog3.png

Zoals je ziet, brengt de deeplink je meteen naar de juiste pagina. Ook als je de app nog niet eerder op je telefoon geïnstalleerd had. Zonder gedoe. Probeer het ook zelf met deze deeplink naar de Motel Mozaique festival app in TimeSquare.

Inzicht in statistieken

Deep linking biedt ook nog eens extra inzicht in de manier waarop je app wordt gebruikt. Deep link statistieken tonen welke pagina’s je gebruikers bezoeken en hoe ze daar gebruik van maken. Ideaal om je customer journey in kaart te brengen en verder te verfijnen. Bovendien geeft het inzicht in je marketingcampagnes. Komen er veel gebruikers binnen op een bepaalde pagina? Blijkbaar doe je iets goed!

Zooma helpt je op weg

Na onze uitgebreide experimenten, zijn wij zeer enthousiast over de mogelijkheden van deep linking! Benieuwd wat deep linking voor jouw organisatie of apps kan betekenen? Wij helpen je graag op weg!

tim.jpg

Geschreven door

Tim

Volgende

Zooma @ IJskarten